dissabte, 28 de novembre del 2009

Anàlisis d'un anunci



Aquest anunci, de la dècada dels anys 80; conté una sèrie d'estereotips i prejudicis que avui en dia ja no es troben de manera tant evident en la publicitat.

Narra la història, que dues "criades" estan netejant una cuina, i de cop i volta arriba un tercer personatge (el majordom), que els hi fa saber que estan realitzant malament la seva feina.
Segons la seva experiència, deixen bruticia al seu pas; quan gràcies al producte que ell els hi ofereix podríen netejar a fons sense deixar cap mena de rastre.
La premisa a seguir, és que "el algodón no enganya", ja que ell, si passa un tros de cotó fluix per sobre de la paret que elles han netejat, es veu brut. En canvi, utilitzant l'esmentat producte, el cotó queda inmaculat.
Més enllà encara, el majordom segueix explicant les excel.lències del producte, quan demostra que es pot fer servir per a tot tipus de superfícies i bruticies. Les "criades" queden meravellades, i el majordom conclueix amb una cara de complicitat que denota la inmensa superioritat en experiència que té per davant d'elles dues.

L'anàlisi de l'anunci, és molt clar en una direcció: el masclisme de l'anunci és asfixiant.
Les dues dones, tot i ser treballadores del sector; no ténen cap tipus d'idea de com es pot netejar bé la bruticia, i ha de ser un home qui els dóni la solució perfecte. Elles, ignorants, fins ara no sabíen com resoldre aquest problema; i el majordom deixa molt clar que amb la seva "llarga experiència", sap què s'ha de fer i què fer servir.

Més enllà d'aquesta evidència, el què es força soprprenent és que l'anunci contradiu totalment un estereotip encara més potent: la dona és la que sap netejar perquè és la que neteja a casa. Per tant, l'anunci, fa incís evident en què la dona no sap ni realitzar allò que per rol social se li ha otorgat, i necessita d'un home per ensortir-s'en. Elles, completament agraïdes i sumises, conclueixen en extasi gairebé sexual, en forma d'agraiment envers el seu "salvador".

Durant forces anys, la publicitat a Espanya va estar marcada per tendències molt similars a aquestes. En un context històric, en la dècada dels seixanta i setanta (fins i tot finals dels setanta, inclús mort Franco), la publicitat a Espanya era bastant involucionista i fortament marcada pel masclisme. Tot i així, durant la dècada dels vuitanta, encara es trobaven perles com aquesta. I avui en dia, la majoría d'aununcis de productes de neteja ténen una alta connotació sexual, tot i que el personatge "salvador" a passat a ser una dona.

Probablement, l'unica aportació d'aquest anunci (sense ser intencionat segurament), ha sigut que la frase "el algodón no engaña" ha passat a formar part de la història popular d'aquest païs.

El llenguatge audiovisual

El passat dia 22 d'octube, a la classe de COED de gran grup, vàrem parlar sobre el llenguatge audiovisual. La Imma, per explicar-ho d'una manera més amena, va passar una conferència del Guillermo Orozco ( professor del departament d'estudis de comunicació social de la Universitat de Guadalajara de Mèxic).

Ens parla de que les imatges, són un codi universal i que tots creiem que sabem vèure-les, però això no és cert, hi han moltes coses que no es veuen a simple vista (la posició de la càmara, els plans...) ja que segons com es gravi, li pots estar donant un significat o un altre. Tots els humans som audiència, però hem d'aprendre a fer-ho. És important que hi hagi una educació en mitjans de comunicació i això s'ha de fer des de l'escola, la família i els pròpis mitjans. La relació que els infants poden arrribar a tenir-hi, ha d'estar mediada sobretot per la família, però també per l'escola. No s'ha de deixar que el nen absorbeixi tots els continguts que li dona la TV, se l'ha d'ensenyar.

També és cert que, inevitablement, els mitjans de comunicació (encara que ells no ho vulguin) estan tenintun efecte comunicatiu, i és per això que ells, en certa manera, també se n'haurien de fer responsables.
Per tot lo explicat anteriorment, s'arriba a la conclusió de que, hem de fer una abatetització pedagògica visual i digital entre tots.

dilluns, 23 de novembre del 2009

Actualitat educativa

La setmana passada, la Laura, l'âlvar i jo mateixa, vàrem fer l'exposició de l'actualitat educativa compresa entre els dies 29 d'octubre i 4 de novembre,
Per a la realització de l'exposició, vàrem confexionar un Power Point. Vam intentar que fos entenedor, divertit i molt esquemàtic fer a facilitar la comprensió dels nostres companys.
ACTUALITAT EDUCATIVA-1
View more presentations or Upload your own.
També podeu trobar aquest arxiu penjat a la cartellera del seminari.

Vàrem comentar molt per sobre les notícies següents:
1.- Un contracte entre pares i escola vetllarà pel rendiment escolar dels alumnes.

2.- El congrés rebutja considerar als mestres com a autoritat pública

3.- Educació obligatòria fins als 18 anys
4.- Les vacançes escolars no canviaran de nom
5.- Qui renta els plats a casa?
La notícia que vàrem escollir per a debatre a seminari, va ser:

Els mestres utilitzaran una xarxa estil Faceboock per comunicar-se amb els alumnes.

Segons el meu punt de vista, crec que el plantejament que vam utilitzar per obrir el debat, fent preguntes tancades, va ser molt encertat. D'aquesta manera vam poder parlar de totes les parts de la notícia.


La participació per part dels companys, va ser molt positiva. La veritat, és que hem vaig sentir molt còmode.



Actualitat educativa

El dia 11 de Novembre, la Marta i la Cristina, van fer la seva exposició de l'actualitat educativa de les notices compreses entre el 22 i el 29 d'octubre. Vàren parlar de noticies vàries, com:
* El 70% dels professors està en contra de la Llei d'educació de Catalunya
* Estudiants d'Arquitectura i Medicina tallen Via Laietana per demanar que el seu grau sigui màster.
* El Psoe denuncia que 4396 nens s'han quedat sense plaça.
Aquesta última noticia, és la que van proposar per a debatir entre la gent de seminari. Van utilitzar com a suport, un Power Point el qual contenia un mapa conceptual que era molt clar per a seguir la noticia mentres elles l'explicàven.
Particularment, a mi, hem va ser molt propera degut a que tinc un filll que actualment va a la guarderia. Hem va semblar molt interessant poder-ne parlar obertamnet. Sembla que finalment vàrem arribar, entre tots, a un consens.



Qui ets tu?

Es una noia d’estatura mitjana, els ulls collor blau transparent i els cabells curts, castanys i desiguals. Es una amant dels tatuatges, i així ho mostra portant-ne diversos al llarg de tot el seu cos. Acostuma a portar malles amb faldilles cosides per la seva mare pel que podem deduir que li agrada i valora molt l’artesania.

Per altra banda és una noia apassionada, independent i segura de si mateixa, d’aqui que hagi escollit la seva ma amb el dit aixecat per descríurela. S’interessa molt per les coses que fa i li agrada fer-les ben fetes. Sap el que vol, és lluitadora i bona companya. En fi, des del meu punt de vista, crec que arribarà a ser una molt bona mestra.

Sabeu qui és????

LA NOA