dissabte, 28 de novembre del 2009

Anàlisis d'un anunci



Aquest anunci, de la dècada dels anys 80; conté una sèrie d'estereotips i prejudicis que avui en dia ja no es troben de manera tant evident en la publicitat.

Narra la història, que dues "criades" estan netejant una cuina, i de cop i volta arriba un tercer personatge (el majordom), que els hi fa saber que estan realitzant malament la seva feina.
Segons la seva experiència, deixen bruticia al seu pas; quan gràcies al producte que ell els hi ofereix podríen netejar a fons sense deixar cap mena de rastre.
La premisa a seguir, és que "el algodón no enganya", ja que ell, si passa un tros de cotó fluix per sobre de la paret que elles han netejat, es veu brut. En canvi, utilitzant l'esmentat producte, el cotó queda inmaculat.
Més enllà encara, el majordom segueix explicant les excel.lències del producte, quan demostra que es pot fer servir per a tot tipus de superfícies i bruticies. Les "criades" queden meravellades, i el majordom conclueix amb una cara de complicitat que denota la inmensa superioritat en experiència que té per davant d'elles dues.

L'anàlisi de l'anunci, és molt clar en una direcció: el masclisme de l'anunci és asfixiant.
Les dues dones, tot i ser treballadores del sector; no ténen cap tipus d'idea de com es pot netejar bé la bruticia, i ha de ser un home qui els dóni la solució perfecte. Elles, ignorants, fins ara no sabíen com resoldre aquest problema; i el majordom deixa molt clar que amb la seva "llarga experiència", sap què s'ha de fer i què fer servir.

Més enllà d'aquesta evidència, el què es força soprprenent és que l'anunci contradiu totalment un estereotip encara més potent: la dona és la que sap netejar perquè és la que neteja a casa. Per tant, l'anunci, fa incís evident en què la dona no sap ni realitzar allò que per rol social se li ha otorgat, i necessita d'un home per ensortir-s'en. Elles, completament agraïdes i sumises, conclueixen en extasi gairebé sexual, en forma d'agraiment envers el seu "salvador".

Durant forces anys, la publicitat a Espanya va estar marcada per tendències molt similars a aquestes. En un context històric, en la dècada dels seixanta i setanta (fins i tot finals dels setanta, inclús mort Franco), la publicitat a Espanya era bastant involucionista i fortament marcada pel masclisme. Tot i així, durant la dècada dels vuitanta, encara es trobaven perles com aquesta. I avui en dia, la majoría d'aununcis de productes de neteja ténen una alta connotació sexual, tot i que el personatge "salvador" a passat a ser una dona.

Probablement, l'unica aportació d'aquest anunci (sense ser intencionat segurament), ha sigut que la frase "el algodón no engaña" ha passat a formar part de la història popular d'aquest païs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada