divendres, 25 de desembre del 2009

El món de les Webquest

Quan penso una manera clara i entenedora d'explicar què és una webquest, primer de tot, necessito descríure-la i és per això que a continuació faré referència a la definició que fa la Viquipèdia: és una proposta didàctica basada en la recerca d'informació a Internet i en l'elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.).
Generalment, es tracta d'una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que aconsegueixin una sèrie d'informacions en unes pàgines d'Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.
Les webquest es basen en el constructivisme, és a dir, en que els alumnes construeixin el seu propi coneixement a partir dels coneixements propis previs. Van ser ideades per en Bernie Dodge l'any 1995 amb l'ajut d'en Tom March en el desenvolupament pràctic. Moltes de les webquests es creen a partir de generadors si els professors no saben programació.
Una webquest és una unitat didàctica que planteja als alumnes una feina o resolució d'un problema interessant i motivador i un procés de treball col·laboratiu basat principalment en recursos existents a Internet. Es tracta d'una activitat de cerca guiada en la xarxa.

L'estructura bàsica d'una Webquest, consta de: Introducció, tasca, procés, recursos, avaluació, conclusió i orientacions per al professor.



La seva aplicació, te moltes possiblitats educatives; a continuació, en cito algunes de les que a mi, hem semblen més rellevants:
  • Suposa una forma d'utilitzar didacticament Internet: plantejem tasques en les quals els recursos es troben en la xarxa.
  • L'alumne treballa autonomament construint el coneixement. El docent orienta tot el procés.
  • Té com a finalitat el treball en grup. A cada alumne, se li assigna un rol.
  • Fomenta les competències derivades de l'ús d'Internet ja que els alumnes naveguen per la xarxa realitzant les activitats.
  • Són relativament senzilles de planificar pel mestre, motivadores pels alumnes i fàcils d'adaptar a les necessitats de l'aula.

Crec que és molt interessant la forma que les webquest teten d'ensenyar, ja que a més d'introduir-los al món de les noves tecnologies, aprenen fomentant el seu interès, doncs és una manera molt didàctica i divertida d'aprendre conceptes, es motiva per investigar per ells mateixos.

Enlaços d'interès:

Comunitat catalana de webquest

Portal webquest del xtec

Exemple de webquest

Després d'haver aprofundit una mica en el què son les webquest, he arribat a la conclusió de que són molt interessants ja que permet que l'alumne elabori els seus coneixements i també fomenta la col·laboració i cooperació entre alumnes.




dijous, 24 de desembre del 2009

Què són els projectes telemàtics?

Per parlar sobre els projectes telemàtics, primer hem de saber amb què són amb certesa. Després de navegar buscant informació, he trobat molt adient l'explicació que fa Xtec sobre aquest tema. A continuació us en mostraré unes línies, tot i que també us he posat l'enllaç directe a tota la informació.

Un projecte telemàtic consisteix a dur a terme unes determinades activitats conjuntament amb altres escoles, i intercanviar-ne els resultats per internet. Amb això es pretèn fomentar el treball cooperatiu i la comunicació entre les escoles, de manera que als continguts propis de cada àrea s'hi afegeixin uns nous valors: el treball en grup, comparir tant responsabilitats com informació, aprendre dels altres, respectar opinions i cultures diferents...

Tot i això, per a paricipar en un projecte d'aquest estil, requereix un esforç de preparació per part del professor, que queda sovint recompensat per un grau d'implicació molt elevat per part de l'alumnat. És molt important per part del docent, complir el compromís de participació de principi a fi ja que l'abandonament refercuteix molt negativament en els alumnes.

Un dels projectes telemàtics que m'ha semblat més interessant de tots els que he vist, és un dels enllaçats a la cartellera de GITIC, anomenat l'Atles de la Diversitat que a part de ser una innovadora eina pedagògica, es compon d'una xarxa d'escoles que gràcies a la col·laboració mútua ha generat una de les bases de dades sobre la diversitat cultural més importants i exteses del món. Un espai en el qual es pretèn recollir les particularitats pròpies de cada lloc a partir del criteri i la visió subjectiva dels participants.
L'ATLES és també un lloc de trobada, de reflexió i d'aprenentatge col·laboratiu. Una manera de promoure, a través de les TIC, la igualtat, la tolerància, el multilingüisme i el pluralisme en totes les seves expressions.

Les pròpies experiències dels alumnes ajuden a generar fitxes i peces de coneixement que es posen a la disposició de la resta de la comunitat. Aquestes fitxes poden respondre a diferents temes: geografia, literatura, tradicions culturals, idiomes, instruments musicals, arquitectura, gastronomia... Gràcies a la participació activa dels estudiants, professors i familiars es genera una gran biblioteca multimèdia (fotos, textos, vídeos, música, entrevistes) vinculada a les diferents àrees curriculars.

La geolocalització, innovador recurs tecnològic, permet vincular les fitxes a llocs geogràfics concrets. L’ATLES és un autèntic mapa de la multiculturalitat que facilita l'intercanvi de coneixements entre cultures, creant llaços d'amistat i cooperació i promovent el diàleg.

He trobat molt interessant aquest projecte telemàtic ja que està obert a tothom, per participar-hi, només tens que inscriure la teva escola, sigui d'on sigui. Consta d'un atlas (google maps) el qual cliques a la zona que vulguis i apareix les fitxes que s'hi han realitzat. Jo hi he estat navegant una miqueta, i he vist des de classes de l'Equador fins a classes Catalanes.