divendres, 25 de desembre del 2009

El món de les Webquest

Quan penso una manera clara i entenedora d'explicar què és una webquest, primer de tot, necessito descríure-la i és per això que a continuació faré referència a la definició que fa la Viquipèdia: és una proposta didàctica basada en la recerca d'informació a Internet i en l'elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.).
Generalment, es tracta d'una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que aconsegueixin una sèrie d'informacions en unes pàgines d'Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.
Les webquest es basen en el constructivisme, és a dir, en que els alumnes construeixin el seu propi coneixement a partir dels coneixements propis previs. Van ser ideades per en Bernie Dodge l'any 1995 amb l'ajut d'en Tom March en el desenvolupament pràctic. Moltes de les webquests es creen a partir de generadors si els professors no saben programació.
Una webquest és una unitat didàctica que planteja als alumnes una feina o resolució d'un problema interessant i motivador i un procés de treball col·laboratiu basat principalment en recursos existents a Internet. Es tracta d'una activitat de cerca guiada en la xarxa.

L'estructura bàsica d'una Webquest, consta de: Introducció, tasca, procés, recursos, avaluació, conclusió i orientacions per al professor.



La seva aplicació, te moltes possiblitats educatives; a continuació, en cito algunes de les que a mi, hem semblen més rellevants:
  • Suposa una forma d'utilitzar didacticament Internet: plantejem tasques en les quals els recursos es troben en la xarxa.
  • L'alumne treballa autonomament construint el coneixement. El docent orienta tot el procés.
  • Té com a finalitat el treball en grup. A cada alumne, se li assigna un rol.
  • Fomenta les competències derivades de l'ús d'Internet ja que els alumnes naveguen per la xarxa realitzant les activitats.
  • Són relativament senzilles de planificar pel mestre, motivadores pels alumnes i fàcils d'adaptar a les necessitats de l'aula.

Crec que és molt interessant la forma que les webquest teten d'ensenyar, ja que a més d'introduir-los al món de les noves tecnologies, aprenen fomentant el seu interès, doncs és una manera molt didàctica i divertida d'aprendre conceptes, es motiva per investigar per ells mateixos.

Enlaços d'interès:

Comunitat catalana de webquest

Portal webquest del xtec

Exemple de webquest

Després d'haver aprofundit una mica en el què son les webquest, he arribat a la conclusió de que són molt interessants ja que permet que l'alumne elabori els seus coneixements i també fomenta la col·laboració i cooperació entre alumnes.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada