dimarts, 29 de desembre del 2009

Les metàfores

Amb l'activitat realitzada a classe vàrem poder aprendre les següents associacions:

a) Primer de tot vam fer un dictat utilitzant el Word. Després cadascú canvià de lloc i assenyalà (amb el marcador groc) els llocs del text del company on creia que hi havia faltes d'ortografia. A continuació cadascú tornà al seu text i assenyalà en vermell les correccions que el company li havia assenyalati i en blau els fragments que el company li ha assenyalà però que ell creia que ja estaven bé. Aquesta activitat, podem dir que fa treferència a la metàfora de l'ordinador com a eina (L'ordinador proporciona una experiència mediada del món físic, es situa entre nosaltres i la realitat, ens dóna una visió indirecta del que passa però alhora ens proporciona eines molt potents)

b) Vàrem descargar la demo del programa Crayon Physics i vam estar jugant una estona amb ell. Haig de dir que va ser molt interessant i que posteriorment, jo me'l vaig descarregar a casa meva. " Animo a tothom a que en fagi un tast". Posterorment, reflexionant amb el joc, vam deduir, entre tots, que aquesta activitat fa referència a la metàfora de l'ordinador com a simulador.


c) Vam anar a la zona clic i vàrem probar el programa relacionat amb l'utillatge químic. Haig de dir que a mi no hem va resultar gaire complicat ja que treballo en un laboratori on utilitzo a diari tots els utillatges que presenta aquest zona clic. Juntament amb el professor vàrem arribar a la conclusió de que aquest programa correspon a la metàfora que fa referència a la metàfora tutorial: L'ordinador com a tutor (En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant)



d) Per últim, vàrem constatar el sentit de la metàfora de l'ordinador com alumne mitjançant el programa de la tortuga.



No puc acabar aquesta entrada sense que tothoma pugui entendre què és el llengautge Logo. Tal i com diu la Viquipèdia, el llenguatge LOGO és un llenguatge tan senzill que permet ensenyar a programar als infants a través del joc i l'experimentació, introduint també conceptes de matemàtiques, geometria cartesiana i trigonometria de forma intiïtiva. Abans que els ordinadors personals permetessin el dibuix de gràfics per pantalla LOGO disposava d'un sistema de traçat de gràfics: "la tortuga". "La tortuga" era un petit robot que rebia instruccions simples de LOGO i que movent-se pel damunt d'un paper arrossegant un llapis dibuixava gràfics complexos. Mitjançant els gràfics de tortuga programats de forma molt simple, els nens aprenien a programar quasi jugant. Fins i tot es podia arribar de forma molt intuïtiva a conceptes de programació avançada com la recursivitat, el tractament (rudimentari) de llenguatge natural i els processos d'inferència lògica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada